Η μοναχή Σωφρονία που έπαιξε στο πανί δίπλα στον Σταυρίδη!

Η ζωή στη μονή, το αντάρτικο, η δολοφονία και η λαμπρή καριέρα

Γράφει ο Ελεθέριος Γ. Σκιαδάς

Σοφία Ματθιουδάκη (μοναχή Σοφρωνία).

Το 1956 γυριζόταν από την εταιρεία Ανζερβός η ελληνική ταινία «Τζίπ, περίπτερο κι αγάπη». Πρωταγωνιστές οι Νίκος Σταυρίδης, Μαρίκα Νέζερ, Βίλμα Κύρου, Νίκος Ρίζος, Γιάννης Γκιωνάκης, Κώστας Χατζηχρήστος, Δήμος Σταρένιος αλλά και η Σοφία Ματθιουδάκη, η πρώην μοναχή Σωφρονία, όπως την γνώριζαν οι περισσότεροι. Η ιστορία της είχε συγκλονίσει το πανελλήνιο, με όσα είχαν γίνει στη Μονή Οδηγήτριας του Ηρακλείου Κρήτης, όπου υπήρξε αφορμή για να… σφαχτούν κυριολεκτικά μεταξύ τους οι μοναχοί[1]!

Η μοναχή Σωφρονία, με τη δικαιολογία ότι συγκέντρωνε χρήματα για να ανεγείρει μία εκκλησία, βρέθηκε επί ένα ολόκληρο εξάμηνο να συζεί με τον ιεροδιάκονο Ευδόκιμο στο κελί του. Ο τελευταίος στα χρόνια της Κατοχής ήταν αντάρτης με την ομάδα Εθνικής Αντίστασης του καπετάν Γιώργη Πετρακογιώργη.

Στη Μονή επικρατούσαν πάθη αβυσσαλέα και μανία αλληλοεξόντωσης είχε αντικαταστήσει τις προσευχές από τα χρόνια της Κατοχής. Η Σωφρονία φαίνεται πως αποτέλεσε το μήλον της Έριδος μεταξύ των μοναχών, μέχρι που την κέρδισε ο Ευδόκιμος, ο οποίος βρέθηκε δολοφονημένος στο κελί του. Συνέβησαν πολλά, ακούστηκαν περισσότερα και μακρά σειρά θρύλων κάλυψε τη δολοφονία. Ειπώθηκε πως ήλθαν σε συνεννόηση μεταξύ τους δύο μοναχοί, ο Γεράσιμος και ο Αγαθάγγελος, ο αγροφύλακας της μονής, δύο πολίτες και η Σωφρονία και υπό την… ευλογία του ηγούμενου αποφάσισαν να βγάλουν από τη μέση τον ιεροδιάκονο Ευδόκιμο.

Φορώντας μαύρες μάσκες μπήκαν στο κελί και του κατάφεραν θανατηφόρο χτύπημα με έναν τεράστιο πέλεκυ. Οι δράστες εξαφανίσθηκαν, αλλά η Σωφρονία αποκάλυψε τα πάντα στον αδελφό του ιεροδιάκονου. Αποκαλύφθηκε όμως και το μαρτύριο της ζωής της που ξεκίνησε στα δεκατρία της χρόνια, καταμεσής της Kατοχής. Υπό άγνωστες συνθήκες μετατράπηκε σε θεραπαινίδα Γερμανών, οι οποίοι τη μετέφεραν στην πατρίδα τους, όπου έζησε από το 1942 έως το 1946. Όταν γύρισε, κοίταξε να αποκατασταθεί και παντρεύτηκε κάποιον Ιωάννη Ράλλη, αλλά αποδείχθηκε ότι ήταν ήδη παντρεμένος, οπότε αναγκάστηκε να τον εγκαταλείψει.

Χειροτονήθηκε μοναχή στη Μονή Ευαγγελίστριας μέχρι που εγκαταστάθηκε στο κελί του Ευδόκιμου. Παρότι εκείνη αποκάλυψε τα πάντα, τη συμπεριέλαβαν στους κατηγορούμενους για ηθική αυτουργία. Στο δικαστήριο που ακολούθησε οι ένορκοι ζήτησαν την αθώωσή της, αλλά ο εισαγγελέας ζήτησε να  κηρυχθεί πεπλανημένη η απόφαση των ενόρκων. Όπως ήταν φυσικό, οι περιπέτειές της προκαλούσαν το ενδιαφέρον και τη συμπάθεια στην Ελλάδα και στον εξωτερικό.

Μέχρι που δύο Άγγλοι, με επιστολές τους προς το δικαστήριο, τη ζήτησαν σε γάμο!

«Μάγεψε» και την πρώτη Ελληνίδα σκηνοθέτρια

Διαφήμιση από τον Τύπο της εποχής.

Η Σοφία Ματθιουδάκη είχε τραβήξει πάνω της και τα βλέμματα του καλλιτεχνικού κόσμου έτσι η πρώτη Ελληνίδα σκηνοθέτρια Μαρία Πλυτά την επέλεξε για την ταινία της «Τζιπ, περίπτερο κι αγάπη». Η ταινία προβλήθηκε στους κινηματογράφους τη σεζόν 1956-57 και κατατάχθηκε δέκατη ανάμεσα στις 30 ταινίες εκείνης της περιόδου.

Οι πρωταγωνιστές της ταινίας Νίκος Σταυρίδης, Κώστας Χατζηχρήστος και Νίκος Ρίζος.

Το σενάριο της ταινίας εμφανίζει τον Τάσο Καψουρά (Ν. Σταυρίδης), έναν περιπτερά, να ερωτεύεται την όμορφη Σοφούλα, τη Φούλα (Σ. Ματθιουδάκη), μια φτωχή και ορφανή μοδιστρούλα σε κάποια γειτονιά των Αθηνών.

Τη διεκδικεί όμως και ο εύπορος Τώνης (Γ. Γκιωνάκης), ο οποίος τη θαμπώνει με τις υποσχέσεις του. Η υπόθεση περιπλέκεται, μέχρι που ο Τάσος έχοντας μαζί τον φίλο του Βαγγέλη (Ν. Ρίζος) σώζει την κοπέλα από τις επιθετικές ερωτικές ενέργειες του Τώνη σε κάποια παραλία.

Εντέλει αποδεικνύεται πως το κορίτσι ήταν το χαμένο παιδί του εύπορου Θανασέα. Η ταινία κλείνει με το απαραίτητο ευτυχές τέλος με τον γάμο του Τάσου και της Φούλας. Ευχάριστη αθηναϊκή ηθογραφία σε σενάριο του Κώστα Μαίανδρου, όπως ήταν το ψευδώνυμο με το οποίο υπέγραψε το πρώτο κινηματογραφικό του σενάριο ο Νίκος Φώσκολος!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Άννα Ροδίτη». Η πρώτη μεταπολεμική (1947-48) αισθηματική και αντιστασιακή ταινία

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Μεταβείτε στο άρθρο: «Άννα Ροδίτη». Η πρώτη μεταπολεμική (1947-48) αισθηματική και αντιστασιακή ταινία

Οι Έλληνες ηθοποιοί στον Πόλεμο του 1940

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Μεταβείτε στο άρθρο: Οι Έλληνες ηθοποιοί στον Πόλεμο του 1940

Η βουκολική ταινία «ΑΣΤΕΡΩ» και η οικογένεια Γαζιάδη

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Μεταβείτε στο άρθρο: Η βουκολική ταινία «ΑΣΤΕΡΩ» και η οικογένεια Γαζιάδη