Όταν η Περουβιανή ερμηνεύτρια Ίμα Σουμάκ επισκέφτηκε την Ελλάδα (1957)

Πως της μάθαινε ο Γιώργος Κατσαρός να τραγουδά το «Γαρύφαλλο στ’ αυτί»!

Γράφει ο Ελευθέριος Γ.  Σκιαδάς

 

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

 

Υπήρξε παγκόσμιος θρύλος, η φήμη της συνοδευόταν από εξωτικές μουσικές, για την καταγωγή της γράφτηκαν απίστευτα πράγματα, ενώ ξεχάστηκε και η επίσκεψή της στη χώρα μας το 1957. Επίσκεψη που ήταν σταθμός για την καριέρα και την προσωπική της ζωή. Όλοι τη γνώριζαν ως ΄Ιμα Σουμάκ από το Περού, ενώ ολόκληρο το ονοματεπώνυμό της ήταν Zolia Augusta Emperatriz Chavarri del Castillo! Κύριο χαρακτηριστικό της καλλιτεχνικής παρουσίας της ήταν το απίστευτο εύρος της φωνής της, το οποίο ξεπερνούσε τις τέσσερις οκτάβες, και η ερμηνεία εξωτικών μουσικών. Φέτος συμπληρώνονται δέκα χρόνια από τότε που εγκατέλειψε τα γήινα (1 Νοεμβρίου 2008) η γυναίκα που ενθουσίασε και το ελληνικό κοινό (1957), προσκεκλημένη από το «Καλλιτεχνικόν Γραφείον Αθηνών» (Γεωργίου Κουράκου).

Η Ίμα Σουμάκ ποζάρει μπροστά από τον αρχαίο ναό του Ερεχθείου.

 

Γεννημένη το 1922 σε ένα ορεινό χωριό, το Ιτσοκάν, από πατέρα ισπανικής καταγωγής. Ισχυριζόταν ότι η μητέρα της ήταν απόγονος του βασιλιά των Ίνκας Αταχουάλπα, γεγονός που χάριζε στη Σουμάκ τον τίτλο της πριγκίπισσας των Ίνκας.[1] Είχε τέσσερις αδελφές και δύο αδελφούς, ενώ για πρώτη φορά τραγούδησε σε ηλικία 14 ετών σε εκκλησιαστική συναυλία στη Λίμα. Εκείνος που την ανακάλυψε και την προώθησε ήταν ο μετέπειτα σύζυγός της, μουσικοσυνθέτης και καλλιτεχνικός μέντοράς της Μωϋσής Βιβάνκο (Moisés Vivanco de Allende, 1918-1998).[2] Παντρεύτηκαν το 1942 και οι πρώτες επίσημες εμφανίσεις της, που ήταν στο Μπουένος Άιρες, στέφθηκαν με απόλυτη επιτυχία.[3]

 

Με τον σύζυγό της Βιβάνκο και τον 8χρονο γιο της στην Ακρόπολη.

 

Ακολούθησαν το Μεξικό και οι Ηνωμένες Πολιτείες, όπου γύρισε και τους πρώτους δίσκους της με την εταιρεία Κάπιτολ. Από τότε η φήμη της απλώθηκε σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης. Σε διάστημα μίας δεκαπενταετίας εισέπραξε μυθικά ποσά από τις εμφανίσεις της και τις συμμετοχές της σε ταινίες. Συχνά οι Έλληνες διάβαζαν ως γεγονός πως απόγονος αρχαίας δυναστείας κατακτούσε το Παρίσι ή άλλη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.[4] Έφτασε, λοιπόν, και η ώρα των Αθηνών, αλλά προηγήθηκε η είδηση πως το Χόλιγουντ είχε αναστατωθεί από κραυγές, βρισιές και γρονθοκοπήματα του ζεύγους Σουμάκ–Βιβάνκο, γιατί ο τελευταίος την είχε απατήσει![5]

Πράγματι, όταν έφτασε το ζεύγος στον Ελλάδα, μαζί με τον οκτάχρονο γιο τους Τσάρλι είχε εκδοθεί ήδη το διαζύγιό του.[6] Ωστόσο, οι δυό τους παρέμεναν συνεργάτες. Η Περουβιανή τραγουδίστρια έφτασε στην Ελλάδα με το υπερωκεάνιο «Βασίλισσα Φρειδερίκη», το οποίο πριν φτάσει στον Πειραιά αγκυροβόλησε για λίγο στο λιμάνι της Καλαμάτας. Εκεί αποκάλυψε πως κατά τη διάρκεια του ταξιδιού γνώρισε τον Γιώργο Κατσαρό, που της έπαιζε το «Γαρύφαλλο στ’ αυτί», το οποίο της άρεσε να ακούει αλλά και να τραγουδά![7] Η Σουμάκ πραγματοποίησε τέσσερις εμφανίσεις στην Αθήνα (Ορφέας) και μία στη Θεσσαλονίκη με την 35μελή ορχήστρα υπό την εποπτεία του Βιβάνκο.

Στο κατάστρωμα του πλοίου κατά την επίσκεψή της στην Ελλάδα.

Ήταν τέτοια η εντύπωση που προκάλεσε η παρουσία της Σουμάκ στην Αθήνα, ώστε ακόμη και ακαδημαϊκοί ασχολήθηκαν μαζί της, γράφοντας για τα φωνητικά της προσόντα αλλά και τους προγόνους της Ίνκας που λάτρευαν τον Ήλιο.[8] Βγήκαν όμως και αληθινές οι ελπίδες του Βιβάνκο, τις οποίες εξέφραζε σε Έλληνες δημοσιογράφους, ό,τι το ταξίδι θα βοηθούσε το ζεύγος σε μία επαναπροσέγγιση.[9] Πράγματι, παντρεύτηκαν ξανά το ίδιο έτος, για να χωρίσουν οριστικά το 1965. Η Ίμα Σουμάκ, η οποία είχε πάρει την αμερικανική υπηκοότητα από το 1955, συνέχισε τη θριαμβευτική πορεία της πραγματοποιώντας πενταετή παγκόσμια περιοδεία στις αρχές της δεκαετίας 1960. Επέστρεψε μόνιμα στο Περού το 1971 και για μία εικοσαετία και με διάφορες αφορμές θα βρεθεί στο επίκεντρο της επικαιρότητας. Έδωσε συναυλίες στις ΗΠΑ, χάρισε τη φωνή της σε παραγωγές του Ντίσνεϊ, ενώ πολλά τραγούδια της χρησιμοποιήθηκαν για την επένδυση κινηματογραφικών ταινιών. Τιμήθηκε με το Περουβιανό Μετάλλιο του Τάγματος του Ηλίου.